Smykker
I denne opgave vil jeg dokumentere designprocessen i forbindelse med fremstillingen af et unikt, men anvendeligt smykke, hvor den håndværksmæssige forarbejdning af materialet er det værdiskabende. Dernæst vil jeg komme med et bud på, hvordan man kunne arbejde med temaet smykker i undervisningen.
Definition
Hvad er et smykke? Det blev diskuteret på holdet og følgende definitioner fandt jeg meget rammende:- et smykke er noget man tager på for at pynte sig og for at fortælle noget om sig selv.
- et smykke er noget overflødigt, man kan tage på.
- et smykke er noget, man kan tage af eller på, ulig udsmykninger som tatoveringer eller implantater.
Designprocessen
I denne del af opgaven skal jeg forsøge at redegøre for hele designprocessen i tilblivelsen af mit smykke.![]() |
Maskinbroderet armbånd |
Hun havde designet store broderede halskædevedhæng med enkle motiver som f.eks. en bil, en hest, en mobiltelefon og andet sjovt. Hendes design var på en gang særprægede og humoristiske. Og jeg opfattede hendes smykker som legende med kontrasten mellem det på den ene side enkle motiv og det på den anden side krævende håndværksmæssige arbejde. Det var ikke lige smykker jeg ville gå med, men teknikken tiltalte mig og jeg opfattede idéen som meget original og velegnet til eksempelvis et undervisningsforløb.
![]() |
Citroën af Helen Clara Hemsley |
Et armbånd - eller ....?
En af de første teknikker vi blev introduceret for i forbindelse med smykkeforløbet, var maskinbroderi. Harlekin-tern og geometriske mønstre er meget populære motiver for tiden, og da jeg ligesom mange andre, er vild med disse mønstre, var det oplagt for mig, at forsøge at fremstille et maskinbroderet armbånd med harlekin-tern.
![]() |
Street Art Harlekin, 2012 |
Da jeg har erfaret, at jeg ofte, i mine farvevalg, går meget tone i tone eller bevæger mig i de mere ferske farver, og ofte bliver lidt skuffet over det fade farveudtryk, valgte jeg denne gang, at forsøge mig med nogle, for mig, atypiske farver. I forsommeren var jeg på Louisiana og se en udstilling om/med nogle af 30'ernes kvindelige dadaister. Mit farvevalg er inspireret af dette besøg og af vores besøg i 'rokokko-legerummet' på Dansk Design Museum.
![]() |
Broderet pude, Dansk Design Museum 2012 |
![]() |
Piskeflet i farver |
valgt at arbejde videre med.
![]() |
Piskeflet med trykknapper |
![]() |
Træperler |
![]() |
Akrylplade (broche) |
Under gennemgangen af teknikken 'piskeflet', blev jeg fascineret af enkelheden i fremstillingen, og det fine firkantede metalbånd man kunne få ud af det. Men da jeg ikke bryder mig særligt om kobber og bronze, søgte jeg at finde alternative materialer. Min første indskydelse var at benytte tynde ledninger, men da disse kun fremkom i to farver gik jeg bort fra den idé. Jeg gik derfor på jagt i skabene og her fandt jeg nogle ruller spinkelt vindseltråd i matte farver (gul, hvid, blå og orange). Det var lige noget for mig. Nu kunne jeg begynde min fletning. Selve fletningen gik fint, og jeg fik banket fletningen i en flot firkantet facon. Men jeg syntes at der manglede noget og jeg var interesseret i at finde ud af alternative måder at lukke armbåndet på. Under min søgen efter vindseltråd, var jeg stødt på nogle fine røde trykknapper, som jeg tænkte kunne være sjove at bruge på armbåndet som pynt. Men jeg kunne jo også påsætte en trykknap i hver ende af armbåndet og således få en fin afslutning på fletningen. Det blev faktisk rigtig fint, men desværre knækkede vindseltråden under trykket fra trykknapmaskinen, og derved var armbåndet ubrugeligt.
![]() |
Maskinbroderi i ramme med mønster |
Undervisningsforløb
Emne og begrundelse
Jeg vil planlægge et forløb for en 4. klasse, hvor eleverne skal eksperimentere med smykkefremstilling. De skal fremstille et vedhæng (som de kan bruge til et armbånd, halskæde, nøglering eller lign. på en af de 3 følgende måder: broderi i hånd eller på maskine; fletning eller knytning, eller de kan forsøge sig med at producere et vedhæng, hvor de selv fremstiller perlerne eller lign. af papir, spillebrikker eller andre nipsegenstande.Mål for undervisningen
Eleverne skal arbejde med emnet for at udvikle deres evner inden for idéproces og diverse håndværk. De skal igennem forløbet gøres bekendte med forskellige teknikker og materialer, samt producere et endeligt produkt.Før vi går igang
Eksempler: Inden opgavestart vil vi i klassen tale lidt om: hvad er et smykke, hvilke materialer, teknikker og smykker findes dér? Eleverne skal hver medbringe et billede af et smykke, som har vækket deres nysgerrighed. Derudover vil jeg fremvise billeder af diverse anderledes smykker (på plancher eller smartboard).Elevdifferentiering: Jeg vil medbringe forskellige eksempler på hvad de kan lave. Derefter vil jeg lade eleverne vælge, hvilket slags smykke de har lyst til at fremstille. Jeg vil forsøge at tage højde for de forskellige elevers håndværksmæssige niveau, idet jeg vil guide dem, således at de ikke går i gang med en opgave, som vil være for svær for dem. Jeg vil via fremvisning af diverse digitale videoinstruktioner præsentere eleverne for de forskellige teknikker. Dernæst vil jeg lade eleverne tage stilling til hvilken teknik de kunne ønske, at fordybe sig i.
Undervejs
Idégenerering og produktion i grupper: Jeg forestiller mig at eleverne bliver inddelt i mindre grupper på 2-3 elever. Grupperne vil blive dannet på baggrund af elevernes valg af teknik. Her skal eleverne igennem dialog omkring den enkeltes idé, hjælpe og inspirere hinanden til at blive mere klar på, hvilket vedhæng de kunne tænke sig at fremstille. Hvordan kan man gøre det? Hvad er praktisk? Etc. Lærerens rolle vil her være at gå rundt blandt grupperne og hjælpe dem på vej. Igennem dialogen, forestiller jeg mig at eleverne lære noget nyt og samtidig bliver mere afklarede omkring idéen bag deres eget produkt. De skal hver isæt producere en skitse.Produktionen skal foregå individuelt, dog i en sparring med gruppen. Eleverne skal rent teknisk støtte hinanden og kan derudover søge hjælp hos læreren eller i en af de mange videoer.
Evaluering
Eleverne skal udstille deres smykke for klassen og dernæst fremlægge en procesbeskrivelse for resten af klassen. Hvad var min idé (skitse)? Hvilke udfordringer stødte jeg på? Hvad gjorde jeg for at løse disse udfordringer? Hvad er jeg tilfreds/utilfreds med? Og hvordan synes jeg egentlig om det endelige produkt?
De andre elever vil herefter få mulighed for at komme med konstruktiv kritik og spørgsmål.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar